Beszédészlelés, -értés fejlesztése
Mi a beszédértés – beszédészlelés?
A beszéd információinak feldolgozásához nem elég az ép hallás.
A beszédészlelés az a készség, amelyik lehetővé teszi, hogy a beszédhangokat, hangkapcsolatokat, hosszabb hangsorokat felismerjük, és képesek legyünk az elhangzásnak megfelelően megismételni.
A beszédmegértés pedig a fenti tartalmak megértése, ezáltal a szövegbeli összefüggések felismerése. A beszédészlelés tehát nem azonos a beszédértéssel.
Kinek javasoljuk ezt a fejlesztést?
Azoknak a gyermekeknek, akiknél az alábbi tünetek közül valamely fennáll:
* makacs, elhúzódó beszédhiba
* kérdésekre nem megfelelő válaszokat ad
* nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják
* nem köti le a figyelmét a mesélés
* gyakran visszakérdez
* figyelmetlennek, feledékenynek tűnik
* nem képes megtanulni a verseket, dalokat
* a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni
* nem tudja megismételni a hallottakat
* beszédmegértését segítik a vizuális és mozgásos információk
* hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat
* rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat
* nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli
* tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít
* helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket
* hallás után nehezen jegyez meg dolgokat
Hogyan zajlik a beszédészlelés és megértés fejlesztése?
A beszédészlelés-terápiát vizsgálat előzi meg. Ez után minden napos home-tréning formájában zajlik a fejlesztés, melyet a szülő végez gyermekével napi 5-10 percben.
Bizonyos időközönként várjuk a gyermekeket egy ellenőrző alkalomra, ahol a kontroll és tanácsadás mellett az új gyakorlatsort is megkapja a család, amit utána napi bontásban tudnak otthon végezni.
A beszédészlelés fejlesztésének fő lépései:
* játék a hangokkal (hangsorok ismétlése, hangfelismerés, hangkeresés, hangok időtartamának meghatározása, hangokból szavak alkotása)
* játék a szavakkal (szóismétlés, szólánc, rímkeresés, szavak hangokra bontása)
A beszédmegértés fejlesztésének főbb elemei:
* beszélgetés, kommunikációs helyzetek, szókincsbővítés
* mesehallgatás, szöveghallgatás, nagyobbaknál olvasott szöveg értelmezése